|
|
Nude Cases
Painted boxes on canvas, some empty, some loaded with paper.
You might notice traces of some of Henk Puts' many nude drawings
Archiefbakken Vol Angstzweet en Naaktmodellen
Henk Puts schilderde speciaal voor Pictura grote doeken met daarop een immens
aantal bakken, opgesteld in ordelijke rijen. Een aantal van die bakken is leeg;
ze vragen om inhoud. Andere zijn gevuld met grote of kleine stapels witte
vellen. Die stapels doen denken aan kantoorarchieven, maar wie goed kijkt kan op
sommige van die bladen figuren ontwaren: kopieën van modelstudies uit Henk Puts'
academietijd.
Henk Puts is een telg uit een geslacht van ambtenaren en kantoorklerken, maar
hij werd afgewezen voor een hogere opleiding bij de PTT en koos voor een
loopbaan als kunstenaar. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan: vaak
zit hij tot diep in de nacht te administreren en te archiveren, en niet alleen
in de vrije uren. Ook als hij zou moeten schilderen kan hij het vaak niet laten
om het een of andere archief bij te werken. Henk Puts noemt deze kant "De Haas".
Deze De Haas voert immer strijd met Henk Puts wie er aan het werk mag. Beiden
kunnen elkaar niet uitstaan en zijn in feite doodsbang voor elkaar, maar de
zeldzame gevallen waarin de twee samen wisten te werken leidden tot wonderlijke
en intrigerende installaties, zoals "1000 gemalen tekeningen", "712 grenzen" en
nu "Bakken vol naaktmodellen".
|
|
|
|
De oudoom van Henk Puts, Jan Koster alias Costerus (1874-1956), jarenlang
bestuurslid van Pictura, vertoonde een veel harmonischer samengaan van
twee kanten: hij leidde een bloeiend notariaat in Ten Boer en was daarbij
zeer actief als schilder. Na zijn pensionering wijdde hij zich geheel aan
de schilderkunst, stelde enige malen in Pictura tentoon en ontving een
culturele prijs van de provincie Groningen. Hij legde een fraaie verzameling
schilderijen (Haagse school, De Ploeg) aan en hij richtte een fonds op
waaruit tot op heden modellen worden betaald voor de "Vrije Schildersacademie"
in Pictura.
Henk Puts heeft nooit aan die model-activiteiten deelgenomen en hij
heeft zijn oudoom nooit ontmoet. Hij kent hem alleen uit de verhalen van
zijn grootmoeder, de zus van Jan Koster, die hem een reeks van zijn werken
heeft nagelaten. Henk Puts presenteert zijn installatie Bakken vol Naaktmodellen
als ode aan alle mogelijke kunst- en archiveerdrift. Het is mogelijk dat
hij een onderdeel aan de plattelandsgezichten uit zijn eigen Costerus-collectie
gaat besteden.
|
|