|
Nederlanders zingen niet op straat
voor hun geliefde,
ze gaan gewoon een patatje
eten.
Al die rare fratsen
zonder functie
zijn uit den boze.
Foto's: © Henk Puts
|
Uitbundige balkons
Vier muurschilderingen op vier bijna blinde flatmuren, 1994
Kunstenaar: Yland / Metz (Lilian van Opdorp en Jos Dijkstra)
Materiaal: Systeemlak op MDF-exterior; diverse afmetingen
Plaats: 4 bouwblokken tussen de Bedumerstraat en de Van Oldenbarneveldtlaan,
Selwerderwijk Zuid
Het wemelt in Selwerderwijk van de balkons, achter en voor. Naast de
trappenhuizen zie je er steeds drie links en drie rechts boven elkaar, met
allemaal precies dezelfde strenge gele tralies. Het is leuk dat ze een kleurtje
hebben gekregen. Ze doorbreken de saaiheid van de gebouwen, met steeds dezelfde
grote ramen. Maar als ik Romeo was zou ik daar geen serenade willen brengen aan
Julia. Niet alleen is het moeilijk het juiste balkon te vinden, maar je zou een
pan doorgekookte spruitjes naar je hoofd kunnen krijgen van de buren.
Nederlanders zingen niet op straat voor hun geliefde, ze gaan gewoon een patatje
eten. Nee, voor romantiek moet je bijvoorbeeld naar Italië, nou ja, het
verleden. Alle termen in de muziek zijn Italiaans, dat zegt genoeg Als een
Italiaan Nederlands spreekt dan probeert hij onbewust de taal wat meer te laten
klinken.
Vierkante gaten
De architecten die de bouwblokken begin jaren vijftig bedachten, legden lange
balken naast elkaar op de maquettetafel. Ze schoven ze aan de straatkanten iets
naar elkaar toe, zodat er wat meer ruimte voor tuinen was. Toen besloten was
waar die balken op moesten houden sneden ze die gewoon door. Dat werden de kopse
kanten, de bijna blinde muren, die je nu ziet aan de uiteinden. Ten noorden van
de Asingastraat maakten ze de daken gewoon plat, aan de zuidkant kregen ze een
ietwat schuin dak, zodat het lijkt alsof je voor een echt huis staat als je die
einden ziet, een huis zoals een kind tekent. Er zit alleen geen deur in. Om die
muren niet helemaal blind te maken gaven de architecten de hoekwoningen een
extra raam, zodat de bewoners daar meer licht hebben. Na de renovatie zijn het
in een aantal blokken vierkante gaten geworden, die de blindheid van de muren
alleen maar accentueren. Want blind zijn ze. Ze bestaan uit baksteen, maar ze
zijn te netjes gemetseld. Ik bedoel, het zijn dooie muren, vergeleken met
bijvoorbeeld stokoude stadsmuren, die bruisen van het leven.
Potplanten en wasgoed
Sober, dat is een net woord voor die flats en die blinde muren. In de jaren
negentig vonden ook de gemeente en woningbouwvereniging De Huismeesters dat daar
wat aan gedaan moest worden. Lilian van Opdorp en Jos Dijkstra namen, als
kunstenaarsduo Yland / Metz, de uitdaging aan. Ze keken hoe echt romantische
Italiaanse balkons eruitzien. Ze maakten een reeks schetsen, met hekjes, luiken,
potplanten en wasgoed. Ze speelden met hun tekeningen en versimpelden de vormen,
totdat ze een reeks ontwerpen hadden met bonte kleuren, die rond de ramen op die
zijmuren zouden passen. Daarnaast maakten ze complete schilderijen van balkons.
Hun plan werd geaccepteerd. Sinds 1994 hangen, naast de omlijste ramen die de
lucht weerspiegelen, levensgrote schilderijen van mediterrane balkons met
geschilderde spiegelende ramen.
Tierlantijnen
Het zijn natuurlijk illusies. De sobere bakstenen muren, met alle bewoners
erachter, lijken nog te protesteren tegen die frivoliteiten. Toen de
schilderingen werden bevestigd schijnt een bewoner boos geroepen te hebben: “Ik
wil die poppenkast niet aan mijn raam!” Misschien denken Nederlanders bij deze
balkons hier eerder aan Jan Klaassen en Katrijn dan aan Romeo en Julia. Dat komt
wellicht door de bonte kleuren en de tierlantijnen. En tierlantijnen, dat mag
helemaal niet in de Nederlandse architectuur. Al die rare fratsen zonder functie
zijn uit den boze. In de oude Hoogte zie je nog iets van versiering aan de
gebouwen, gemetselde randen rond ramen en langs dakgoten. Dat maakt die huizen
zo bijzonder. De nieuwbouw die daar is neergezet, waar de oude huizen teveel
waren verzakt, ziet eruit als een verzameling kartonnen dozen. Nederland wordt
zo steeds nuchterder.
Illusie
Twee jaar eerder had het duo Yland / Metz ook een illusie geschapen, maar op een
heel andere plek: boven een tandartsstoel. Als je daar ligt en omhoogkijkt
tijdens het boren zie je door de openingen van een toren met zuilen een blauwe
lucht met witte wolken, waarop je je kunt laten wegdrijven, als de behandeling
het toelaat. Een andere illusie was de schildering in de vijver van het Noorderplantsoen, rond de fontein. Tijdens het Noorderzonfestival 1994 dreef dat
schilderij in het water en weerspiegelde de lucht, omzoomd door bladeren.
Dag en nacht gratis
De balkons in de Selwerderwijk waren gemaakt om vijf jaar te hangen. Inmiddels
zijn vijftien jaar voorbij. Het is moeilijk om je de kale muren van weleer voor
te stellen. Het moet een hele eer zijn om achter die ramen te wonen, maar de
bewoners die ik ernaar vroeg lagen er niet van wakker. Binnen zie je er niets
van. Wel viel ze op dat er regelmatig mensen komen kijken. Wie dat wil, moet
eigenlijk beginnen bij de lage gevel met puntdak aan de Bedumerstraat. Daar zijn
alleen twee ramen omlijst, het bovenste helemaal, met tierlantijnen en wasgoed.
De volgende gevel, aan de Johan de Witstraat, heeft drie omlijste ramen. Daarna
komen twee gewoon kale gevels. De vijfde gevel, aan de Adriaan Pauwstraat, heeft
drie heel verschillende decoraties rond de ramen, en rechts daarvan een complete
geschilderd balkon. Daarna komt een nog uitbundiger muur met twee geschilderde
balkons naast de drie gedecoreerde ramen. Alles dag en nacht gratis te
bezichtigen!
Met dank aan de kunstenaars, de bewoners en aan Mari Mare.
Henk Puts
Uit: De Korrespondent, 2009 nr.3, als zesde aflevering van een serie over kunstwerken in de Korrewegwijk, Groningen.
|
|