News  /  Nieuws oftewel wat houdt mij bezig

 

 


Drie Kameraden, 2023
Potlood en acryl op papier c 200x75 cm

Was te zien op de expositie "Frisjes" in Y2 in Groningen, december 2023- januari 2024.


21 november 2021

682 van de 1000 Gemalen tekeningen, in een veld van 22 x 31 liggende potten (320x270 cm).


21 november 2021

Gemalen tekeningen, detail



17 november 2021

Gemalen tekeningen


12 november 2021

Gemalen tekeningen


9 november 2021

Gemalen tekeningen


15 oktober 2021

Gemalen tekeningen:
Zakjes gaan na transport per vliegtuig terug in glazen potten.


15 oktober 2021

Plastic zakjes met gemalen tekeningen.


17 september 2021

Installatieexperiment in Vijverberg, Den Haag


13 juni 2021

Opslaginstallatie, Haddingestraat 26, Groningen


18 mei 2021

Mijn allerlaatste actie in het Noorderstation:
Quintessence op de trap


3 mei 2021

Gemalen tekeningen in Keik, Boterdiep 63 Groningen


20 april 2021

Give and Take, proefopstelling in het atelier


20 april 2021

Schilderijhangers.


18 februari 2021

De top van Twin Towers


18 februari 2021

Rollen begoten calqueerpapier.


Acrylinkt op katoen, 100 x 200 cm.


detail

Op 6 juli 2020 goot ik twee cirkels op een doek van één bij twee meter. Beide cirkels, of eigenlijk ringen, gaf ik een opening. Waar papier uitzet, waardoor heuvels en dalen ontstaan, krimpt katoen en trekt zich vlak. De inkt vormt één meer dat geleidelijk opdroogt.









De minimale schuinstand van het doek zorgde ervoor dat links de inkt een gebied vormde onder het midden, en de ring open bleef. De ring rechts sloot zich (de opening was linksonder) en vormde een uitstulping. Het leek of het werk zelf een klassiek vrouwelijk en een mannelijk principe schiep.
 


4 maart 2020

Een langzaam drogend titaanwitmeer op "Circling he Sky"





"Circling the Sky" (werktitel), 600 x 157 cm:
 

Van boven naar onder:

3
4 maart 2020: Een laag sterk verdund titaanwit op de achterkant.

2
25 februari 2020: Eerste gietlaag: mengsel van onder andere ultramarijn en gebrande sienna en een heleboel water.

1
25 februari 2020: Voorbereiding. Calqueerpapier.



Cirkel, gegoten op 11 februari 2020, op 9 vellen printpapier, elk c 40x60 cm.


7 februari 2020

Oké, ik geef het toe,
ik kom uit de kast,
ik kwam uit de kast,
ik ben uit de kast gekomen:
ik reis graag per trein.
Ik ben gebrandmerkt als reiziger
Er is niet meer aan te ontkomen.
"One Minute of Fame"
en ik zat er ook nog bij te glunderen.
Inmiddels reisde ik moeiteloos naar Gent
En met uren vertraging naar Leiden
Atol in Rode Zee meezeulend
(acrylinkt op rood papier, 77x77 cm).



januari 2020
Deze cirkel hing enkele dagen in de Portiersloge


Donderdag 2 mei 2019

An old map on the studio floor.



Zondag 28 april 2019

Atelier:
Rode papierstenen, gestort rond een wit cirkellint, ter voorbereiding van een ronde voettocht.


Donderdag 25 april 2019

Model-silhouetten in een cirkel gelegd, met de bedoeling te filmen hoe mijn blote voeten rondjes er overheen lopen. De films bevredigden niet. Misschien kan ik ze beter gewoon in een rechthoek leggen, en van blad naar blad stappen, als een schaakstuk?


Dinsdag 16 april 2019

Een ring, ontstaan uit het morsend gieten van acrylinkt op gigantisch millimeterpapier.


Dinsdag 2 april 2019

Tot silhouetten ingeschilderde modeltekeningen op A3-papier, uitgelegd op de traptreden van het Noorderstation in Groningen.



Vrijdag 28 september 2018

Foto in de agenda van de Leeuwarder Courant bij de aankondiging voor het laatste weekend van de tentoonstelling in Aldtsjerk.


 




Donderdag 20 december 2018

Een eerste set tot silhouetten ingeschilderde modeltekeningen


















October 2017

From top to bottom:
377, 233, 144, 89, 55, 34,21, 13, 8, 5, 3, 2, 1, 1, and 0 red paper stones.
The total amount came to the next Fibonacci-number: 610; I still have tot add a photo of that mountain.

 



October 2017

This painting (paper pasted on canvas) of mine travelled to the Archeological Museum in Chania, Crete.


Studio, January 5, 2016

Studio test perormance "Circling".
Now I'm aiming at a live performace of seven. I might need collegues, artists, performers, musicians...
Footsteps made in Mu.Zee Oostende, january 21, 2016
Studio Installation.
Studio, December 19, 2015

Thinking about how God might have created the World
Test for a performance
Studio, December 9, 2015
 




Dinsdag 31 maart 2015

Today 16 Framed Fears of mine were transported to the picturesque village of Aldtsjerk, accompanied by scores of Artless Hangers (also framed).
Three paintings were taken too, two of them never having been shown in The Netherlands.
What will be on show exactly you can see Friday evening, April 3, 2015, from 19.30, in Aldtsjerk in Friesland. The glass cover of one of my Fears broke (I'm to blame), so there might be only 15...

Vandaag zijn 16 van mijn ingelijste angsten vervoerd naar het pittoreske dorpje Aldtsjerk, begeleid door een hoop Kunstloze Hangers (ook ingelijst).
Ook verlieten drie schilderijen mijn atelier, waarvan twee nog nooit in Nederland werden getoond.
Wat er precies te zien zal zijn kunt u vrijdagavond vernemen, 3 april 2015, vanaf 19.30 uur, in Aldtsjerk in Friesland. Het glas van een van mijn angsten brak (mijn laadfout), dus wellicht zijn er maar 15...

Galerie Bloemrijk Vertrouwen, Van Sminiaweg 70, 9064 KE Aldtsjerk (ca 10 km ten noordoosten van Leeuwarden), tegenover de kerk.

 




Zaterdag 7 maart 2015

Vandaag begon ik "hangers" te construeren: de piepkleine koperen plaatjes met twee gaatjes en een open driehoek, die je aan iets kunt vastspijkeren om dat op te hangen. Ze beginnen vorm te krijgen. Een simpele vorm, universeel lijkt het wel: een gesloten rechthoek, een open driehoek, twee ogen. Zien en laten zien.



Woensdag 4 maart 2015

Vanaf een uur of drie was ik in het atelier. Ik pakte de glazen pot met hangertjes van mijn art-processor-schilderijtjes, goot die over de tekentafel uit en maakte er een hoop foto's van. Ook maakte ik een paar schetsjes.
 


Monumentale Nooduitgang (detail prototype)


Monumentale Nooduitgang

18 februari 2015






16 mei 2014

Inmiddels heb ik twee tentoonstellingen in Griekenland achter de rug (Chania en Patras) waarop de drie schilderijen (zie links) te zien waren. Op dit moment hangen ze in het Nederlands Instituut in Athene (tot 6 juni 2014), samen met werk van enkele andere Nederlandse kunstenaars. Ik ben er zelf geweest en heb geholpen met ophangen.

Tegelijk is er een tentoonstelling in CAMP, Contemporary Art Meeting Point, in Athene, waar in een nieuwe installatie heb gemaakt van mijn gemalen tekeningen, samen met een schilderij.





Vrijdag 3 mei 2013

Waarheen? Daarheen!
Maar waar daar is weet ik niet.
De Portiersloge, Groningen


Cirkelvlekken in het atelier in de Haddingestraat


Woensdag 28 november 2012

In de TAS nam ik maten op van de ruimte waarin ik ging tentoonstellen. Vervolgens maakte ik in het atelier zeventien keer vijftien vlekken. Ik deed dat in cirkels. Ik gebruikte het papier van Gerts vader, dat van die mooie dikke uitlopers oplevert. Er ging er flink wat doorheen. De vloer lag helemaal vol met de zeventien banen.



Naambakken in het atelier Haddingestraat

Maandag 26 september 2011

In mijn atelier was ik van schrik tot weinig in staat, terwijl de dag juist zo goed begonnen was. Om mijn gevoel te kalmeren ging ik maar weer freecellen. Dat helpt natuurlijk niet, dat verdooft alleen maar.
Om kwart voor vijf ging ik verder met mijn dagboek. Daarna rolde ik de vellen met bakken van Bremen uit en maakte wat foto's van de eigenaardig omhoog staande papieren bakken.


Henk Puts - Restant van een onbekende tekening. Datering: Voor altijd

Dinsdag 6 januari 2009

Ik maakte foto's van enkele van de duizend potten die ik twintig jaar eerder gemalen had. Ik gaf hem, voor een website elders, de volgende beschrijving:

Henk Puts - Restant van een onbekende tekening. Datering: Voor altijd


Dezelfde naambakken eerder in het Noorderstation

Zondag 23 november 2008

Groningen, Noorderstation

Ik hing lange stroken kettingpapier boven de trappen van het Noorderstation. Op die enorme curve legde ik mijn naambakken. Ik sloot ze niet aaneen als zeshoeken, maar liet ze oversnijden, zodat er diepte ontstond.
De bakken op de bodem van de curve liet ik los liggen. Rechts plakte ik de toppen vast, links de bodems. Rechts moest ik ze steeds over elkaar heen plakken, waardoor ik nadien met lange slingers van bakken kwam te zitten.
 



between december 1976 and september 1977

A self portrait.
I used the Practica Super TL, made in the German Democratic Republic.


Donderdag 24 januari 1974

Portret van man met krullebol I, siberisch krijt op papier 65 x 50 cm

Oktober 1973 begon ik aan een tekencursus voor studenten, één avond in de week. De docent heette Van Amstel. Al gauw begonnen de tekeningen te lijken. Ik genoot vooral van het tekenen van die vlammende krullen, enigszins aangezwengeld door het Van Gogh-syndroom.


 


1973-1974

Mijn vader slaapt in een stoel, potlood op papier

In 1973 besloot ik me aan de kunst te gaan wijden. Ik wist nauwelijks wat dat betekende, maar dacht aan iets met emoties, als reactie op de filosofiestudie, waarin ik aan het vastlopen was.


Circa 1970

Inktvis, gouache op papier, 50 x 65 cm

Dit beschouw ik als mijn eerste kunstwerk. Ik maakte het op de zolder van het ouderlijk huis. Ik trok lijnen, als hoogtelijnen op een kaart, en vulde ze in met gradaties van licht naar donker. Midden boven kruisten de lijnen elkaar; daar gebruikte ik geel en zwart.

Mijn bedoeling was abstract, maar met de twee ronde ogen lijkt het ietwat op een inktvis-achtig wezen, vandaar de titel. Je kunt ook aan twee dieren met de koppen tegen elkaar denken.

Mijn moeder vond naar aanleiding van dat werk dat ik vooral in de voetsporen van mijn vader moest treden. Hij was ambtenaar PTT.